V sobotu 20. 11. 2004 v 14.53 hodin skončila letošní moravská část automobilových soutěží volným podnikem IV. Rallye Show Modřice, který se jel pod hlavičkou hlavního sponzora firmy Agrotec. Náš divácký tým z Kroměříže samozřejmě nemohl na této události chybět.
Vstávalo se celkem v pohodě, protože odjezd byl vzhledem ke startu stanoven až kolem osmé hodiny ranní. Jízdu do Brna po staré cestě nám příroda zpestřila třemi sněhovými vánicemi. Přesto byla nálada výborná a všichni jsme byli plni očekávání. Následovalo ještě krátké mezipřistání v Brně, kde jsme přibrali pátého člena posádky, jenž dorazil expresem z Prahy. Potom krátká jízda po dálnici a hledání zkoušky s číslem 2. Těžko se rozhodnout, po které polní cestě jet, když je křižovatka polních cest v hlubokém údolí. Napodruhé se to ale povedlo a my se dostali bezprostředně k trati. Tři auta diváků, hasičský vůz, mistrná šikana z velkých balíků slámy a trať, vedoucí po úzké kvalitní asfaltce mezi poli. Připadáme si jako na rakouském Waldviertelu. Jsme na vrcholu kopce, v dálce je vidět kus trati, která stoupá do kopce, následuje rychlý příjezd do pravé vinglovačky, rovina a již zmíněný „nenápadný“ retardér. Díky chladnému počasí se neboříme do hlíny, ale vítr, který fouká od Třebíče je dost studený. V rychlém sledu nás míjejí tradiční předjezdcovské Fabie a už vyhlížíme Valdu. Jeho barevná Corolla letí jak střela, těsně před zatáčkou jde do brzd, ručka a nádherné protažení vinglem. Pod plným plynem pokračuje do balíkového retardéru. Stejně rychle následuje Komárek s šestkovým Mitsubishi a Firla s WRCovou Cordobou Evo II. Otto a jeho Celica GT Four jedou o poznání pomaleji. Delší vozy mají trochu problémy v retardéru, přece jenom je tam těsno. Jelínek musí dokonce couvat. Velkou show předvádí posádky dalších “mišáků” a hlavně Felicií, když při průjezdu pravou zatáčkou vyhání své vozy do sousedícího pole. Bohužel průjezd touto zatáčkou je labutí písní Fotterovy Felicie. Před retardérem vyjíždí mimo trať, zdvižená kapota a sundaná přílba oznamují odstoupení ze závodu. Podle zvuku motoru a olejem zastříkané kapoty to vypadalo na neplánovaný otvor v bloku motoru. Iva Víchová s Favoritem nejprve zkouší retardér prorazit čelně. Když se jí to nedaří, vycouvá, polovinu balíků objede po poli a je po problému. Přijíždějící červené BMW 2002 Ti s Hambálkem“ za volantem dává tušit, že se blíží konec startovního pole. To ale ještě pod kopcem zůstává stát Pavličíkův Golf, kterému se rozsypal diferenciál. Skotačivý průjezd vinglem posádky Řezníček – Černoch se Škodou 1000 MB končí s přetočeným vozem na poli, zhasnutým motorem a ztrátou mnoha vteřin. V této vložce, až za úsekem, který jsme monitorovali, ještě skončili Bartončík s Hondou Civic a Mikuláštík na Subaru, oba na problémy s převodovkou.
My se přesouváme pár kilometrů do Hustopečí omrknout cvrkot v servisu a zjistit, jak kdo jede. Vidíme, že na 3. vložce skončil své účinkování rychlý Firla s Cordobou po havárii. V týmu „U Valoušků“ je všechno v pohodě, stejná situace je i vedle u Romana Odložilíka. Romanův brácha obíhá týmový stan ze všech stran a fotí na digitál. Také Zdeněk Vrbecký junior, jedoucí s ex Odložilíkovou Oktávkou, vypadá v pohodě. Pokuřuje a žertuje s členy doprovodu. Na dotaz ohledně výdrže převodovky odpovídá otec Vrbecký: „Zatím problémy nejsou. Je chladno a soutěž je poměrně krátká, mohlo by to vydržet“. Tak snad to konečně vyjde, držíme palce! Některé vozy již nesou známky setkání s různými překážkami – Felicia L. Galii je bez pravého předního blinkru, Hrabcův Civic má počechraný přední nárazník. Ale to jsou jen mušky.
Vydáváme se znovu kousek nad Hustopeče na konec páté zkoušky. Ještě před příjezdem soutěžních vozů ale zjišťujeme, že to není ono, tak se rychle přesouváme na šestku. Po cestě potkáváme Firlovu obouchanou Cordobu. Jede sice po vlastní ose, ale podle očitých svědků byl vůz zespodu oškubaný jak samice a voda i olej z něj jen crčely. Přijíždíme do Němčiček a zdá se, že jsme to trefili. Dlouhý, rychlý a klikatý sjezd z kopce ukončený ostrou levou kosou. Na asfaltu vytahaná tráva a bláto. V levé části kosy travnatý příkop, napravo velká louže. Tak to bude fofr. Dvoukolky předjezdců se v kose téměř zastavují a následuje hrabání předních kol na mokrém asfaltu. Valda si jen lehce pohrál s ručkou a Corolla proletěla zatáčkou, jako by jela rovně. Utržený pravý roh zadního nárazníku za autem vlaje jako šála. Mišácké průjezdy jsou již opatrnější. Na protější straně cesty na výjezdu totiž stojí vzrostlé břízy a některé vozy to k nim neodolatelně přitahuje. Je zajímavé pozorovat, jak se který pilot vypořádává s průjezdem tak ostrého vracáku – křečovité držení se levé strany cesty, až na výjezdu vynesený vůz „líže“ břízy, široký nájezd do zatáčky od pravé strany cesty, pokračující přes zarostlou příkopu na straně levé, rychlý nálet do bláta a zoufale se točící přední kola na zabláceném asfaltu, přetažená ručka a jiné jezdecké tvořivosti. I tady u některých jezdců převyšuje osobní nasazení nad technikou jízdy. Podle startovní listiny na průjezdu chybí další posádky. Již zmiňovaná Škoda 1000 MB, které ve 4. zkoušce vytekla voda, Barvíkův mišák po poruše převodovky, Levorova Fabia, Zábranského Honda Civic i Hambálkovo BMW po havárii. Z kopce přijíždí bez motoru Felicia Františka Pokladníka a je vidět, že předek vozu se potkal s něčím velkým a pevným. Podle jezdce to byly dva stromy – malý a velký. Ten malý to nepřežil. Každopádně je vůz neschopen další jízdy na vlastní pohon. Na blinkry kolem nás pomalu projíždí červené Clio. Po této vložce posádka odstupuje pro technické problémy. Tak to je vlastně všechno uvědomujeme si a jdeme k autu. Po cestě musíme stejně přes Hustopeče, tak se zastavíme u servisu.
Tady už se jenom vozy dávají do pucu, aby na cílové rampě nevypadaly jako traktory po podzimní orbě. V našem týmu vládne také spokojenost, protože účelu dnešního cvičení bylo dosaženo. Vítr je čím dál studenější, takže se pomyslně loučíme se závodníky i s letošní, pro nás bohatou soutěžní sezónou. Členové týmu objeli hodně soutěží i sprintů u nás doma, vyjeli na zkušenou do Maďarska, Rakouska a na Slovensko. Sportovních zážitků, jezdeckých karet, fotografií i videozáběrů je také hodně, takže se můžeme krátký čas kolem Vánoc věnovat jejich urovnání. Vždyť sezóna 2005 začne co nevidět už druhý týden v lednu známou sněhovou Jänner Rallye a tam bychom neměli chybět. Ale ještě si zřejmě odskočíme na Pražský rallysprint.