V příjemném, na duben zcela nezvyklém letním počasí, v zajímavé krajině v okolí rakouského města Weissenbach an der Triesting, se odehrálo dějství prvního závodu Austrian Rallye Challenge 2007. Byl jím 4. ročník Nationale Triestingtal Rallye. Jména v listině přihlášených, která avizovala 80 posádek, byla předzvěstí velkých a urputných bojů. Rychlostní zkoušky, vedené po prašných a kamenitých šotolinových cestách, již dopředu slibovaly výborné divácké zážitky a ukázky jezdeckého umění posádek. Po našich loňských zkušenostech byla dalším velkým tahákem slibovaná účast 13 posádek se švédskými „taxíky“ Volvo v tom nejdelším provedení, tedy typy 740, 760 a 940.
Po skvělých zážitcích z naší první loňské návštěvy této rallye se náš divácký tým rozhodl, že si rozhodně nemůže nechat ujít ročník letošní. Proto jsme v sobotu 14. dubna 2007 vstávali o půl čtvrté ráno a po čtvrté již naše expediční Lancia uháněla po dálnici směr Brno – Mikulov –Vídeň – Weissenbach. Vídní jsme i bez posledního výkřiku techniky (GPS) projeli rychle a bez jakýchkoliv problémů. Stačil k tomu okopírovaný plánek doporučené zkratky, která nás provedla mimo centrum města přímo na správnou dálnici. Modrá obloha a sluníčko navodily výbornou náladu, která nás pak celý den neopustila. Kolem půl osmé jsme již byli na místě a zamířili do servisu. Hostitelské město se nachází mezi kopci, proto ranní teplota nebyla nijak vysoká. Mezi stany jsme narazili i na našeho jezdce Milana Lišku v roli kouče týmu. Shodně jsme konstatovali, že věk jezdců je poměrně nízký a počet žen – spolujezdkyň naopak poměrně vysoký. Úderem osmé hodiny se na trať závodu vydává první posádka.
Po 1. RZ Weissenbach (4,42 km) vede “Kaiser” Franz Wittmann (Mitsubishi) s časem 2:53,0, na druhém místě je mladý, dravě jedoucí slovenský jezdec Michal Riečica (Subaru Impreza Spec. C) – 2:58,3, třetí místo obsazuje italský jezdec Antonio Marchioro (Mitsubishi Evo IX) – 3:00,4.
Naše cesta vede ze servisu přímo na 2. RZ, polookruhovou vložku Kleinfeld (11,96 km), kterou posádky projíždějí celkem třikrát. Díky tomuto systému máme možnost vidět v akci větší počet vozů najednou. Protože i v Rakousku delší dobu nepršelo, šotolina silně práší. Naštěstí pofukuje vítr, který stíhá odnášet prach mimo zorné pole posádek i některých diváků. To podle toho, na které straně trati stojí. Přestože jsme teprve na 2. zkoušce, je již startovní pole chudší o dvě posádky. Jednu přímo v 1. zkoušce a další po jejím projetí zastavily technické problémy. Přímo před námi nezvládá technický úsek Josef Schrott se svou žlutou Lancií Delta Int. EVO 3. Výsledkem je úplná amputace levého zadního kola i s poloosou, plastového prahu a zadního nárazníku. Asi o 200 m dále odstavuje svoji Alfu Romeo 33 4×4 Konrad Mayer. Zvuk motoru jeho vozu avizuje buďto prasklé těsnění pod hlavou nebo nečinnost jednoho válce. Stejně ošklivé zvuky se ozývají z 2,3 litrového 16V motoru Mercedesu 190 E Christopha Webera. I on po této zkoušce odevzdává jízdní výkaz. K lítosti naší i všech diváků zde vidíme naposledy i Franze Wittmanna. Stopku mu vystavuje turbodmychadlo. Více než 15 minut na zkoušce ztrácí Wilfried Ohrfandl s Astrou, což také znamená konec jeho účinkování v závodě. Po odstoupení Wittmanna se na první místo posouvá Marchioro, aby na něm již setrval až do cíle celého závodu. Druhé místo obsazuje další Ital Vettore a třetí je Riečica. Na šestém místě se objevuje první dvoukolka, kterou je Citroen C2 S 1600 Aarona Burkarta.
Druhý průjezd Kleinfeldem na 4. RZ je osudný pro dalších 7 posádek. V našem dohledu končí BMW 318 iS M. Löttnera s levou zadní částí vozu sedící nízko u země. Jezdec Műhlberger s Peugeotem 205 na chvíli vyjíždí mimo trať a opravuje nefunkční elektrické rozvody. Daří se mu odjet, ale posléze i on odevzdává jízdní výkaz. Končí m. j. ještě dvě Lancie Delta Integrale a jedno Volvo 740 GL. O tom, že zdejší zkouška je opravdu náročná svědčí i to, že několik vozů jede „na blinkry“ nebo kulhá s proraženou gumou.
Před pátou zkouškou je v době oběda zařazeno přeskupení a 70ti minutový servis. Žádná divočina, i žaludky a jezdci si potřebují dáchnout.
Jako 5. RZ se jede opět Kleinfeld – Kolonie 1 (5,59 km), ale tentokrát není pojat jako okruh. Trať je po předchozích průjezdech již hodně ohoblovaná, v některých zatáčkách se vytvářejí velké závěje písku a kamení. Havaruje tady jediná posádka s trojkovým Mitsubishi. Ostatní jezdci trať absolvují bez větších problémů.
Změna v pořadí na prvních místech přichází až na 6. RZ Haidlhof 1 (16,13 km), na které jsme přítomni i my. Havaruje zde v pořadí dosud třetí posádka Riečica – Škaloud. Vůz je vážně poškozen, spolujezdec zraněn a zaklíněn ve voze. Zkouška je proto zrušena a pro posádky stanoven volný průjezd. Přesto i po této zkoušce odevzdávají výkazy pro neodstranitelné technické problémy další dvě posádky. Pro diváky (tedy i pro nás) zrušení zkoušky znamená čekat téměř dvě hodiny na další průjezd. Mnozí diváci této skutečnosti využívají k návštěvě občerstvovacího stánku provozovaného místními hasiči, k opalování nebo jen tak polehávají na čerstvé a čisté trávě v okolí trati. Místní komentátor průběžně informuje o vývoji závodu. Po odstoupení Riečici se změní pořadí jezdců, kdy na druhé místo postupuje Martin Simmer s vozem od Milana Lišky, na třetí místo se posouvá Markus Benes s šestou evolucí Mitsubishi a již čtvrtý je stále dravě jedoucí Burkart s první dvoukolkou.
Absolutní pořadí: 1. A. Marchioro, (I) Mitsubishi Evo IX 2. Aaron Burkart, (D) Citroen C2 Super 1600 3. Markus Benes (A) Mitsubishi Evo VI kat.
Skupinu Hist. vyhrál sympaťák Willy Polesnig (abs. 15.) s červenožlutým Porsche 911 SC, 2. dojel O. Hebenstreit s Fordem RS 2000 a 3. je další Porsche 911 3.0 J. Baiera – všichni z Rakouska.
Volvo Cup vyhrála švédská posádka Niklase a Ake Lundbergových, Volvo740 (abs. 11.), druhý byl Němec Knöbel, Volvo 740 a třetí místo se stalo kořistí další švédské posádky Erica a Pera Johanssonových, Volvo 940.
Datum konání: 13. – 14. 4. 2007
Místo konání: Weissenbach a/d Triesting, Rakousko
EU/Nationale Rallye
Austrian Rallye Challenge
Junior Austrian Rallye Challenge
Austrian Volvo Original Cup
Nordic West European Volvo Original Cup
Počet etap: 1 Počet sekcí: 6 Délka závodu: 263,63 km Počet RZ: 10 v celkové délce 97 km
Povrch trati: 98% šotolina, 2% asfalt
Počet posádek na startu: 72 Počet posádek v cíli: 44