Ani jsme nestačili pořádně vychladnout (či spíše se zahřát) po návštěvě polského mistráku a už klepal na dveře tišnovský sprint. Poté co vyškovským pořadatelům vypověděly spolupráci BVV Brno se letošní závod jel pod novým názvem a ředitelství, start a cíl soutěže i servisní zóna se nacházely v Tišnově. Spolupořadatelem byl i místní autoklub. Rychlostní vložky byly známé již z loňského závodu.
Pro nás kroměřížské byl závod o to zajímavější, že z našeho města startovaly hned 4 posádky: bratři Odložilíkové s Renaultem Clio S1600, Zedník – Fišer s letitým Fordem Escort Maxi Kit, s historiky Sum – Klár s BMW 2002 Ti a Kubíček – Zlámal s VAZ 2101. Cíle dosáhli všichni s výjimkou bratrů Odložilíkových, kteří hned na první zkoušce po výletu mimo trať silně pocuchali světle modrou fasádu svého zánovního rencka. Naštěstí se to obešlo bez zranění posádky či diváků.
Pro mne byl změnou způsob přesunu na závod a pohyb po trati. Po delší době jsem alespoň část cesty do Tišnova pouze relaxoval na sedadle spolujezdce ve Fiatu Doblo. V Brně se k nám připojil další automobilový nadšenec, který nás se svým Passatem spolehlivě dovedl až k servisu. Tam jsme se scukli s bráchou, který současně dorazil z Prahy. Vše tedy klaplo na vteřinu a vyvrcholilo tím, že v momentě, kdy jsme dorazili k vozům kroměřížských závodníků se na scéně objevily i obě posádky. Krátké pozdravení, malá prohlídka servisu a už je třeba vyjet na první zkoušku. Počasí je příjemné, svítí sluníčko, ale pofukuje svižný větřík. Tak mikinu, „závodní bejzbólku“, batůžek s papíry, jídlem a pitím a můžeme jet. Protože jsme čtyři, přesouváme se do Passatu, Ivo bude navigovat a vyrážíme. Vozovka není bůhvíjaká, ale proti Polsku je to balada. Na jedné vidličce se trošku spleteme, ale po otáčce už je vše v pořádku. Parkujeme na kraji vesnice Újezd u Tišnova a jdeme pěšky k trati. Míjíme velké množství aut. “No nazdar” myslím si, “tam bude národa”. Naštěstí je okolí křižovatky v lese rozsáhlé a protisvah pojal všechny diváky. Úsek je podobný tomu v Polsku, tedy ostrá vracečka doleva po příjezdu z kopce. V zatáčce jsou zbytky zimního posypu a na výjezdu je cesta osazena svodidly. Pořadatelé na vnitřní straně zatáčky mlíkem vymezili bezpečnou zónu a nechtěně tak posádkám znemožnili zatáčku „řezat“. Přímo proti výjezdu je houf fotografů a na hned za svodidly na stativu kamera ČT. „Teda tam bych nestál ani náhodou“ je moje první myšlenka, když kameru zaregistruji.
Ale to už předvádějí své tradiční neumětelství známé posádky předjezdců s Fabiemi. Kdy už si konečně přestanou hrát na závodníky a pojedou jen tak, jak to umějí? Chvilka napětí a jako první letí Ašínův Focus. Ten to naopak umí až moc dobře, sklízí potlesk a mizí za horizontem. Následuje Štěpán Vojtěch, který podle našeho názoru projíždí zatáčku ještě rychleji. Třetí Karel Trněný již z dálky kovovým zvukem ohlašuje „udělanou gumu“. No jo, pravá přední je komplet pryč a auto jede jen po ráfku. Milanu Chvojkovi se průjezd moc nepovede, zato Červenka předvádí velkou techniku a sklízí uznalý potlesk. Další Focus pilotuje maďarský jezdec Szabó. A už je slyšet další kovový kravál – jede Jirka Volf, pravá guma je na cucky, otrhává blatník a ráfek sem tam potká asfalt. Tak to už je na pováženou. Fandíme Petru Zedníkovi, který oprášil svého kitového Forda a jede jak o život. Ale pak je časová díra v době, kdy měl přijet Odložilík a když jede Liškův mišák, víme že je zle. Jak jsem již uvedl, dali ránu a konec japonec. „Tony“ Tlusťák se už taky naučil kitové Saxo pěkně prohánět! Radost nám dělají při průjezdu Lubomír Minařík i Vlasta Hodaň s kitovými Feldami, máváním zdravíme navrátilce Eddyho Schlagera. Posádka se stříbrným mišákem má velký problém nasměrovat auto do zatáčky a zastavuje až o svodidla. Náraz svodidel nevydrží kamerový stativ, který se rychle skácí. Kameraman v tuto chvíli naštěstí točí s kamerou na rameni z druhé strany cesty, takže se jen směje. No nevím, jak by to dopadlo, kdyby byla kamera upevněna na stativu a borec s ní natáčel. Závod mezitím pokračuje dál. Velice živě jedou letité Suzuki Swift GTi. Překvapuje i Petra Lesniaková, která zdá se i s autem chytla druhý dech a závodí. Následují ještě tři ženské posádky a už se chystáme na „vetoše“.
První proletí Blažek se svým Escortem RS 2000, posazeným na pěkných bačkůrkách. Následují dva Kadetty Coupé Tenkla a Tichého (též na pěkných válcích) a už slyšíme sytý zvuk oranžového bavoráka Michala Suma. Se zadním náhonem se musí na posypu trochu jinak, ale Michal má auto v ruce a na výjezdu tomu nakládá až gumuje cestu a bavorák vystřelí na horizont. Diváci pískají, mávají a tleskají. Další bavorák Hrubého jede poměrně vláčně., stejně tak i Štanglova Fiesta. Netrpělivě vyhlížím italskou posádku se speciálem Lancia Fulvia Rally S. Už jede, ale posádka si to asi plete s jízdou pravidelnosti, čehož v zatáčce využívají bratři Hejhalové se Škodou 110 a tvrdě je předjíždí. Ani další dvě „stodesítky“ se nenechají zahanbit a perou to, co to dá. Při zvuku dalšího motoru diváci zbystří pozornost! Už je vidět, co to jede. „Ty vole žigul“, ozve se od sousedů a my vychutnáváme razantní průjezd Vlastika Kubíčka s jeho hnědým vozem. Následuje několik tisícovek, ale tady je už vidět negativní vliv malého objemu motoru. Poslední jede Mikulenka s Hambálkem na bavoráku a v zatáčce předjíždí škodovku, která startovala před nimi. A je konec vložky, k autu a zpátky do servisu. Jen pro pořádek uvádím, že při přejezdu na první zkoušku havaroval Hapala s Fabií, pro haváriích ve zkoušce odstoupili Kestler jun. s Tučkovou Fabií TDI, Grega s Felicií, Švidrnoch s kitovou Felicií a již zmínění Odložilíkové. Do RZ kvůli technické závadě vůbec nevyjela Vyštejnová s Hondou Civic Type R. Po zkoušce odstoupil Krajča s Š 110 L pro poruchu motoru.
Druhá zkouška byla smůlovatá pro Szabóa, který chytil defekt. Tuplovaně špatná byla pro Jiřího Volfa, který měl další defekt, a navíc mu hořel zadní nárazník jeho Octávie WRC. Hrubý s BMW 2002 Ti utrhl tlumič, což znamenalo pomalý návrat do servisu a konec závodu. Ášín řešil problémy s utrženou řadící pákou.
Trojka také přinesla několik havárií, které ukončily závod Davidu Markovi, Kurkovi, Slováku Čikorovi a Šaškovi. Havárie posledně jmenovaného si vyžádala zásah sanitního vozu. Proto byla vložka pro historické vozy zrušena. Lehce havaroval i Hozák s Hondou Civic, ale pokračoval v závodě. Technika zklamala Vlčka (prasklý unašeč kola), Ducháčka (poloosa), Blahouta (spojka) a Koukolu (servořízení). Ášín i tady stále řešil problém s řadící pákou.
Opakovaný průjezd jedničkou (teď už ale čtyřkou) poslal domů Školu, Hodaně, Dohnala a Horu. V servisu jsme sledovali práci Ášínových mechaniků s jeho Focusem. Když bylo vše u konce a vůz byl na zemi, objevila se závada, která vypadala na zaseklou převodovku. Takže znovu na kozy, kryt motoru ven a začal souboj s technikou a časem. Skončil pozdním odjezdem ze servisu a čtyřiceti vteřinami penalizace. Po čtverce skončilo trápení Jiřího Volfa odstoupením kvůli vadnému náboji kola. „Naši“ všichni jedou a nestojí si špatně. Zedník je absolutně kolem 18. místa, Sum je absolutně čtvrtý a Kubíček kolem osmého místa.
Pátá zkouška je valčíkem na rozloučenou pro Roubíčka. Poslal totiž svého Renaulta Clio Sport do „škarpy“, ohnul závěs kola a byl nucen vyvěsit černou vlajku. Rozsypal se Subaru Impreza STi ze Štěpánkovy stáje hodil vůz přes střechu a výsledkem byla konečná. Mimo trať se shodně s Pelhřimovem podíval Štangl a stejně jako tam i zde byl nucen odstoupit. Mladého Arazima, kterému šéfmechanika dělal jeho otec, vyřadila porucha diferenciálu. Jáva Jávoš propálil u svého Subaru píst, Šilhu nechal na holičkách motor a Gráfkovi praskla u Fabie poloosa. No odpadlíků požehnaně. Ale naši jedou pořád bez problémů.
A už je tu šestka, na kterou jsme se opět vydali pohlédnou vlastním zrakem. Dojeli jsme na místo zvané Žernovník. Úsek nám je známý z loňského ročníku. Pěkná vracečka i po předchozích průjezdech pořád ještě poprášená zimním posypem. Bohužel ochranné mlíko je v zatáčce moc uvnitř, a ještě tam někdo šoupl velkou reklamu. Nevadí, jdeme na druhou stranu proti příjezdu. Moc pěkné to bylo, ale toho prachu, co jme se nalokali. První jede Štěpán Vojtěch, následuje Trněný, Ášín jede až čtvrtý. Zedníkův Ford se taky pořád drží, jako by v něm chytly saze. Asi v půlce startovního pole se rozhodujeme, že Hondy a spol. nemusíme a odbíháme do blízké hospůdky na kafe. Je moc dobré, a protože sedíme na zahrádce, můžeme podle zvuku odhadovat, jaký typ vozu právě jede. Vracíme se kolem čísla 80, takže konec ostrých vozů na sebe nenechá dlouho čekat. Petra Lesniaková projíždí i šestku a vůbec není důležité, že levý reflektor má trochu jiný tvar a není zakryt sklem. Jsme napnutí, jak to bude vypadat s historiky. Už je to tady: Blažkův Escort, Tenklův Kadett, chvilka napětí a třetí jede Michal Sum se svým věrným bavorákem. Tak to jsme nečekali. Samozřejmě ještě nemůžeme vědět, že Tichý s dalším Kadettem na této vložce havaroval. Ani nevíme, že Tenkl má potíže s přehříváním motoru. Kubíček s VAZem jede hodně razantně. Malá mulda jej tak nakopne, že auto letí chvíli levou polovinou vzduchem. A na závěr máme možnost vidět další škodovku, jak v zatáčce předjíždí Italy s Lancií. Tak to by bylo, jedeme zpátky do servisu. Špička ostrých vozů je už v UP. Zbývá konec startovního pole a historici. Když dojdeme do stání „našich“ potkáváme se s Karlem Jirátkem. Pánům jezdcům už otrnulo, auta odvezli do UP, převlékají se z kombinéz do civilu a „vedou řeči“. Michal je známý taškář, takže se dobře bavíme. Ovšem oba mne dostávají vážným tvrzením „Kurňa, ale dneska jsem se chvilkama aji bál“. Litují, že došlo ke zrušení třetí zkoušky. Pomůžeme jim nachystat vleky a pomalu se loučíme. On je totiž večer v televizi důležitý hokej. Loučím se i s bráchou, který míří zpět do Prahy a s naším celodenním taxíkářem Pavlem. A pak usedám za volant 1,2kového Dobla a snažím se být na dálnici svižný, co to jenom je. Hokej jsme stihli.
Co říct závěrem: závod se nám líbil, trať byla poměrně technická, pořadatelé slušní, policie vlídná, počasí výborné a výsledky tutové. Petr Zedník absolutně 16. místo a 1. ve skupině. Historici – Michal Sum třetí místo absolutně, Vlasťa Kubíček sedmý absolutně.
Teď si konečně až do Kopné pořádně orazíme.
Datum konání soutěže: 13. – 14. 5. 2005
MČR v sprintrallye
Česko – slovenská trofej (volný podnik FIA ZSE)
MČR v rallye historický vozidel
Mistrovství FIA ZSE historických vozidel
Počet převzatých vozů pro sprint: 93 Počet vozů v cíli: 67
počet převzatých historiků: 20 Počet vozů v cíli: 14
Celková délka závodu: 240,84 km počet RZ: 6 délka RZ: 70,28 km